Muziekonderwijs op De Ontdekking

Op onze school ruimen we een prominente plek in voor het muziekonderwijs. Waarom?
Hoogleraar neuropsycholoog E. Scherder heeft onderzoek gedaan naar het effect van muziekonderwijs op kinderen en heeft aangetoond dat er een positief effect is op zowel het empathisch vermogen van als wel de taalontwikkeling van kinderen.

Empathisch vermogen betekent dat je vaardig bent om je in te leven in situaties en de gevoelens van anderen. Bij de taalontwikkeling is aangetoond dat zowel de taalproductie als het taalbegrip in de hersenen wordt gestimuleerd door het maken en beleven van muziek.

Supermooi natuurlijk, want we zien ook nog eens dat kinderen blij worden van muziek!

In de groepen 1 tot en met 3 krijgen alle kinderen muziek. Iedere week krijg je een dansles. Tijdens de dansles leer je wat je lichaam doet als er muziek wordt gedraaid. Hippe muziek, klassieke muziek, dansen in het donker…. alles komt voorbij. Natuurlijk presenteer je jouw danskunsten aan het einde van het jaar in een heuse dansshow aan ouders, opa’s en oma’s. Supercool!

In groep 4 krijgen de kinderen algemene muzikale vorming. Tijdens deze muziekles in de klas zing je, ga je bezig met ritmes en leer je al een beetje mondharmonica spelen. Als je het leuk vindt mag je er in groep 5 en 6 voor kiezen om een keer per week muziekles te krijgen. Die keuze maak je overigens niet alleen maar die maak je samen met je ouders. Het vraagt namelijk nogal wat doorzettingsvermogen om viool, trompet of slagwerk te leren spelen. Kies je nou niet voor muziek dan kan je werken aan een project. Het onderwerp bepaal je samen met je leerkracht.

Kom je dan in groep 7 dan mag je ervoor kiezen om in de popband te spelen of om in het popkoor te gaan zingen. Met z’n allen rondom de piano hippe nummers zingen. Het geeft een bijzondere sfeer. De piano wordt, ook na schooltijd, vaak nog even gebruikt door kinderen die dat leuk vinden. Er zijn dus altijd muzikale klanken te horen in de school. 

De Ontdekking: een school met een swingende beat!