Een school met een Daltonvisie

Dit houdt in dat we de kinderen in (kleine) stapjes leren om steeds meer eigen verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces.

In groep 1-2 leren we kinderen hun werk te organiseren. De kinderen mogen eigen keuzes maken binnen het rijke aanbod dat de leerkracht ze aanbiedt. Wil ik het werkje vandaag doen of liever pas later in de week? Keuzes die een kind, binnen een veilig en gestructureerd kader mag maken. Soms hangt er een spiegeltje bij een activiteit. Dat betekent dat de leerkracht met je komt terugkijken met wie je de activiteit hebt gedaan, waar je de activiteit hebt gedaan, welke materialen je hebt gebruikt etc. Zit je in groep 2? Dan mag je ook een eigen doel kiezen, passend bij je eigen interesse. De leerkracht zorgt voor het materiaal en jij werkt er dan mee aan je eigen doel.

Van groep 3 tot en met 5 werken we hiermee verder. In groep 3 start je nog met je eigen vertrouwde planbord maar na de herfstvakantie maken we de overstap naar de ontdekplanner op papier; dit is de weektaak voor de kinderen. Ook ga je af en toe samen lezen met een kind uit de bovenbouw. Reuzespannend maar ook heel erg leuk. Reflecteren op jezelf krijgt ook een steeds grotere rol. Je leert immers om er zelf beter van te worden.

En…. je mag af en toe ook samen werken op het leerplein of alleen in de stilteruimte. Meestal gaat dat goed en soms lukt dat nog wat minder. Leren is ook fouten maken! Gelukkig is er altijd een leerkracht in de buurt die je kan helpen of aan wie je vragen kan stellen.

Zit je in de bovenbouw dan heb je al vele vaardigheden ontwikkeld en mag je steeds meer eigen verantwoordelijkheid nemen. Zowel voor jezelf als ook voor andere kinderen. De plek waar je werkt doet er steeds minder toe. Jij hebt namelijk geleerd wat voor jou een fijne werkplek is.

Je ontdektijd, de tijd dat je aan de ontdekplanner werkt, neemt toe in omvang; leerkrachten geven je steeds meer instructie op maat in kleine groepjes en je neemt ook een stukje verantwoordelijkheid op schoolniveau. Je kan in de leerlingenraad, je mag mediator worden, je brengt de lunchbakken rond of je helpt jongere kinderen bijvoorbeeld bij het lezen. Samen vormen we namelijk deze school.

Onze Daltonvisie maakt de kinderen zelfstandig en zorgt ervoor dat kinderen bewust verantwoorde keuzes durven maken. Het sluit aan bij de manier van werken in het voortgezet onderwijs. Regelmatig krijgen we deze feedback ook van de docenten uit het voortgezet onderwijs. Zij roemen de zelfstandigheid van onze kinderen.

Dit alles start bij de peutergroepen, loopt door naar de kleutergroepen en zo in een doorgaande lijn naar de bovenbouw. Stapje voor stapje begeleiden we je. Daltononderwijs levert niet alleen opbrengsten op, maar zorgt er dus ook voor dat kinderen ook andere vaardigheden kunnen ontwikkelen. Hoe mooi is dat?